Există o legătură între dezvoltarea emoțională a copilului și performanțele școlare? Există, cu siguranță, doar că deseori este neglijată. Atunci când copilul întâmpină dificultăți în procesul de învățare, de cele mai multe ori venim cu strategii pentru latura cognitivă, iar rezultatele se lasă așteptate.
Da, nivelul de maturitate emoțională influențează învățarea. Pentru ca un copil să fie capabil să învețe, el trebuie să fie la nivelul de maturitate emoțională specific vârstei sale.
Maturitatea emoțională implică:
- capacitatea de a-și gestiona temerile sau anxietatea
- capacitatea de a face față stresului și de a-și menține echilibrul în momentele de schimbare
- eliberarea furiei prin mecanisme sigure și abilitatea de a-și gestiona reacțiile agresive
- o toleranță crescută la frustrare, deoarece procesul de învățare este dominat de multe momente de încercare și eroare, care trezesc frustrarea
- capacitatea de a gestiona reacțiile emoționale (aceasta se dobândește odată cu înaintarea în vârstă și se construiește progresiv)
- nivelul motivației intrinseci
- dezvoltarea unor bune abilități de comunicare, precum și a unui limbaj emoțional
- capacitatea de concentrare și atenția sunt în relație directă cu dezvoltarea emoțională
- autocunoașterea și încrederea în sine sunt de asemenea importante pentru învățare
Este lesne de înțeles, privind indicatorii de mai sus, de ce dezvoltarea emoțională este la fel de importantă precum cea cognitivă.
De multe ori, atunci când intră în clasa 0, copiii sunt testați din punct de vedere cognitiv, pentru a vedea dacă sunt pregătiți pentru a merge la școală. Deși aceștia sunt dezvoltați cognitiv, latura emoțională le va infulența în cele din urmă performanța și adaptarea în noul context. Aceasta poate interfera cu procesul de învățare și poate crea dificultăți.
Așadar, înainte de toate este esențial să-ți îndrepți atenția spre rezervorul emoțional al copilului și cât de capabil este acesta să înfrunte provocările vieții, să își stăpânească anxietatea și furia, cât de în largul său se simte pentru a-și exprima emoțiile și dacă știe să le identifice și să le exprime sănătos.
În același timp, oamenii ce au o inteligență emoțională ridicată sunt capabili să se automotiveze.
Există două tipuri de motivație – intrinsecă (automotivație) și extrinsecă (prin recompense sau pedepse). Motivația extrinsecă are efect limitat asupra comportamentului unei persoane, recompensa sau pedeapsa trebuie să fie de fiecare dată mai mare, pentru îndeplinirea unui obiectiv sau unei sarcini similare. Mai mult decât atât, aplicarea unor recompense sau sancțiuni asupra unei persoane în vedere motivării acesteia, diminuează dorința de a face activitatea pentru care este recompensat sau pedepsit.
În ultimii ani, școlile din întreaga lume au recunoscut, cel puțin la nivel teoretic, faptul că motivația intrinsecă este un factor care influențează mult mai puternic învățarea și dorința de performanță, decât motivația extrinsecă.
La o simplă privire în jurul nostru putem concluziona că există persoane care sunt dornice să învețe și care învață în mod natural, fără a fi necesară intervenția factorilor externi, precum există și persoane care nu sunt consecvente în procesul învățarii și care au nevoie să fie motivate pentru a învăța.
Este deosebit de important să-i fie hrănită copilului motivația intrinsecă, pentru că odată ajuns la maturitate, nu va mai fi nimeni acolo care să-l pedepsească sau să-l recompenseze pentru ceea ce face bine, sau mai puțin bine.
Copilul cu o bună inteligență emoțională are încredere în el însuși și este adaptabil la schimbări. Totodată, el are o toleranță la frustrare mai ridicată, astfel că este capabil să amâne recompensa imediată în favoarea obținerii unui viitor rezultat mai bun.
Încrederea în sine este un alt factor care contribuie la succesul său viitor. O persoană cu încredere în sine crescută este mult mai deschisă să încerce lucruri noi, va avea tendința să își revină mai bine după eșec și este perseverentă în fața provocărilor. Acești oameni atribuie eșecul unui efort insuficient, sau lipsei de informații/abilități care se pot dobândi sau perfecționa. Sunt orientați spre găsirea soluțiilor și rezolvarea problemelor.
Noi știm cât de important este pentru copil să aibă o dezvoltare echilibrată, atât din punct de vedere cognitiv, cât și emoțional, de aceea am gândit o serie de activități extrașcolare în care copilul să exploreze și să se dezvolte.
Programul pentru dezvoltarea inteligenței emoționale este inclus în pachetul de bază, tocmai pentru că știm că aceasta este un factor-cheie în dezvoltarea copilului.
Acest program se desfășoară pe parcursul întregului an școlar și prin intermediul lui sprijinim copilul să dobândească un vocabular emoțional, să identifice modalități de a-și exprima sănătos emoțiile, să devină mai conștient de sine și să își crească încrederea în el însuși, precum și să își dezvolte capacitatea de atenție și concentrarea, competențele sociale, creativitate și alte aspecte ce țin de sfera emoțională și care influențează extrem de mult învățarea și succesul său viitor.
Părintele primește feed-back lunar, cu informații utile despre activitatea copilului său, precum și cu recomandări de a aborda anumite situații. Ceea ce ne dorim este să creăm un parteneriat sănătos între școală, familie și Young Academics, parteneriat care să vină în sprijinul copilului și să contribuie la dezvoltarea sa armonioasă.
Citește mai multe despre programele noastre, aici: Programele noastre